Tips

Waaruit bestaat een huisstijl?

By 16 september 2020 No Comments
Wat is een eigenlijk een huisstijl? Wat krijg je precies als je bij ons om een huisstijl vraagt? Waaruit bestaat een huisstijl? En waarom zou je überhaupt een huisstijl willen? Allemaal vragen waarvan wij denken dat jij het antwoord erop zoekt!
Waaruit bestaat een huisstijl

Een huisstijl is de gehele presentatie van je bedrijf, het is dus meer dan alleen een tof logo. Een huisstijl bestaat uit visuele uitingen, zoals de kleuren, vormentaal en typografie maar ook de manier van communiceren (tone-of-voice) hangt hier mee samen. Spreek je als bedrijf iemand aan met ‘je’ of toch liever ‘u’?

 

Een huisstijl zorgt voor herkenbaarheid. Het is daarom belangrijk dat een huisstijl consistent wordt ingezet, zodat je doelgroep je bedrijf herkent. Je bedrijf straalt zo een bepaald imago uit en dit heeft invloed op de manier waarop mensen over jouw bedrijf denken. Wil je een serieuze uitstraling, dan kies je over het algemeen niet voor neonkleuren en schreeuwende letters in kapitalen. Doe je dit wel, dan bestaat de kans dat ze jouw bedrijf en daarmee je product niet serieus nemen. Het is dus belangrijk dat je huisstijl aansluit bij je missie en visie.

 

De elementen waaruit een huisstijl bestaat

Een huisstijl is de visuele identiteit van je bedrijf en bestaat uit:

  • De naam en het logo
  • Het kleurenpalet
  • De lettertypes (typografie)
  • Vormentaal
  • De stijl in beeld, illustratie of fotografie

 

Samen met de tone-of-voice vormt dit de identiteit van jouw bedrijf.

HuisstijlWaaruit bestaat een huisstijl

Wat krijg je als je bij ons om een huisstijl vraagt?

Dit hangt af van jouw wensen, doelgroep en producten die je bedrijf maakt of heeft. De producten waarin een huisstijl wordt gegoten, worden ook wel huisstijldragers of communicatie-uitingen genoemd.

 

We hebben hier geen vaste checklist voor, maar we beginnen meestal met je logo. Op basis hiervan maken we vaak een visitekaartje en briefpapier, zo kun je gelijk aan de slag met uitdelen en facturen maken. Je logo bestaat uit bepaalde kleuren en typografie, deze vindt je terug in het huisstijlhandboek of, de kleinere variant, het huisstijlblad. Dit vormt de basis van jouw nieuwe stijl. Natuurlijk kunnen we je deze ook vertalen naar andere huisstijldragers, zoals een PowerPoint template, flyer, online bannerset of compleet evenement.

 

Waarom zou je een huisstijl willen?

Een huisstijl zorgt ervoor dat mensen jouw bedrijf gaan herkennen, je je kunt onderscheiden van jouw concurrenten en je doelgroep sneller voor jouw bedrijf kiest dan die van de buurman! Ook zorgt een huisstijl voor een bepaald imago. Een huisstijl kan dus bijdragen aan een positief imago. Dus waar wacht je nog op? 😉

Interesse in een nieuwe huisstijl of een restyle van je uitingen?

Bekijk onze werkwijze