Tips

Een boek uitgeven in eigen beheer

By 12 januari 2017 februari 26th, 2019 No Comments
Je eigen boek uitgeven lijkt in het internettijdperk makkelijker dan ooit. Allerlei websites beloven namelijk dat het erg makkelijk is om een boek uit te geven. Het addertje onder het gras is dat je de verkoopprijs vaak flink moet verhogen om uit de kosten te komen. Een andere optie is dat je echt moet investeren door veel boeken tegelijk in te kopen, zodat je stuksprijs goedkoper wordt. Wij geven je graag wat tips die juist niet met geld investeren te maken hebben.
Boekontwerp
Boekontwerp
Boekontwerp

Een boek uitgeven via een platform

Het uitgeven van een boek via een uitgeverij is best een lastige klus, stel dat het je lukt is dit natuurlijk een fijne optie omdat zij veel werk van je uit handen zullen nemen maar dit is niet voor iedereen weggelegd. Gelukkig is een boek uitgeven in eigen beheer iets makkelijker geworden met de opkomst van online uitgeverijen. Het is dan wel slim om de hulp van een aantal experts in te schakelen, zoals een (eind)redacteur en een ontwerper. Je wil natuurlijk niet dat je boek in recensies wordt afgekraakt vanwege spelfouten, foutieve zinsopbouw, een slecht ontworpen cover of een moeilijk leesbaar binnenwerk.

Op dit moment is Bol.com een van de populairste plekken om je boek aan te bieden. Zij hebben zelf ook een eigen uitgeefservice, Brave New Books. Hier zijn de kosten van het produceren van een kleine opgave (+/- 1.000 exemplaren) wel aan de hoge kant, wat zich door zal vertalen in de verkoopprijs. Omdat de consument gewend is dat boeken van bekende schrijvers tussen de 15 en 20 euro kosten, zal ook een drempel opwerpen als je hier ver boven gaat zitten.

Een beter alternatief is Pumbo, waar je winst per boek iets hoger uitpakt. Bereken op deze pagina hoeveel het voor jouw boek zou kosten.

Begin zelf een uitgeverij

Je kunt je ook inschrijven als uitgeverij. Dit kost wat meer tijd en moeite, maar uiteindelijk houd je het meeste geld over per verkocht boek. Je start dan een eenmanszaak bij de KvK en geeft deze de naam van je uitgeverij (dit kost rond de 50 euro). Of als je al een bedrijf hebt, voeg je gewoon gratis een extra handelsnaam toe. Op isbn.nl vraag je daarna een ISBN prefix aan. Dat kost je de eerste keer 80 euro. Hiermee mag je tien boeken uitgeven.

Boeken komen in de juiste winkels en webshops terecht via het Centraal Boekhuis. Als eigen uitgeverij sluit je je hier dan ook bij aan. Dit kost ongeveer 30 euro per maand, met een opzegtermijn van 6 maanden.

Als je teksten klaar zijn, laat ze dan een aantal keer redigeren. Een boek moet minimaal door 17 paar professionele ogen gelezen worden, wil het compleet foutloos zijn. Dus: niet alles zelf willen doen, behalve regisseren, dat kan je een hoop geld besparen. Ken je geen goede eindredacteur? Wij kunnen je een paar goede aanraden, waarmee we al eerder hebben gewerkt.

Zodra je het ISBN nummer hebt, maak je een barcode aan. Een barcode is een streepjescode die op een product wordt geplaatst, waarmee kassa- en magazijnsystemen producten kunnen verwerken. Dat doe je gratis via een barcode generator.

Als je teksten zijn geredigeerd, kun je deze naar een ontwerper sturen om je cover en binnenwerk te laten ontwerpen. De voorkant en leesbaarheid van je boek is uiteindelijk je belangrijkste PR. Hier helpt Ontwerpstudio Karel & Linda je graag mee. Bekijk hier onze werkwijze voor boeken.

Boekontwerp
Boekontwerp
Boekontwerp

Promoot je boek

Pak iedere kans om promotie te maken voor je boek aan. Benader de plaatselijke boekhandels, kranten en bibliotheken, laat je interviewen door de basisschool in je wijk, ga op zoek naar leesclubs en stel je voor aan Facebook-groepen en bloggers die jouw genre waarderen. Een boek wordt pas een succes als veel mensen het lezen, dus zo veel mogelijk mensen moeten weten van het bestaan van je boekwerk.

Zelf tamtam maken voor je boek is slim en nodig, maar laat anderen daarbij helpen. Vraag een aantal invloedrijke mensen, zoals personen op Instagram of Twitter met veel volgers, of ze je boek willen promoten. En stuur een persbericht naar alle relevante media. Je moet heel goed weten wanneer jouw bericht relevant is. Het nieuws dat je een boek in eigen beheer hebt uitgegeven is misschien wereldnieuws voor je moeder, maar voor een journalist ben je één van velen. Zorg dus voor een actuele haak. Het is niet zo moeilijk om de juiste timing te vinden, ga er gewoon even voor zitten. Is er geen actuele haak? Wees dan eens creatief. En zorg er voor dat je boek ook echt op het bureau van de journalist belandt.

Onze werkwijze voor boeken